Akut reparationsbehov på Langebro

Et særeftersyn af Langebros tilstand har afsløret at der er akut behov for reparationer, der i første omgang forventes at komme til at koste 36,3 millioner kroner. Over en ti-årig periode skønnes reparationerne at løbe op på 307 millioner.

Langebro er en dobbeltfaget klapbro, der forbinder Sjælland og Amager. Broen er tegnet af arkitekt Kaj Gottlob og er indviet i 1954. Broen ejes af Københavns Kommune og har en frihøjde på 7 meter og en sejlvidde på 35 meter.

Af Pia Melander Guilbert

66-årige Langebro er i den grad kommet i reparationsalderen. Et særeftersyn har afsløret, at der i første omgang er brug for reparationer til en anslået værdi af 36,3 millioner kroner. Skjulte konstruktionsfejl fra opførelsen i 1954 er en del af årsagen til, at broen nu har akut brug for hjælp. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Problemerne skyldes primært slid og nedsivende vand. Der er behov for at udskifte afvandingssystemet, så der ikke fortsat trænger regnvand ind i brokonstruktionerne, og den nedslidte asfaltbelægning på vej og cykelsti skal udskiftes, da den er årsag til, at det underliggende drænlag flere steder er knust. Derudover er broens 16 stålbelysningsmaster stærkt gennemtærede af rust, og der er fare for, at de kan knække.

Membranudskiftning
På sigt er der også brug for, at broens membran udskiftes. Hvis de akutte reparationer af asfaltbelægning og betonskader på brokonstruktionen igangsættes i 2020, vil udskiftningen af membranen efter planen kunne udskydes til efter 2030.

Teknik- og Miljøudvalget i København skal mandag den 24. februar tage stilling til, om der skal frigives midler til de akutte reparationer på Langebro. Hvis alle akutte reparationer skal gennemføres, vil det kræve, at der findes anlægsmåltal under forårets forhandlinger om overførselssagen.

Billigere end en ny
Over en periode på 10 år forventes det samlede antal reparationer af Langebro sig til at løbe op på cirka 307 mio. kr. Finansieringen skal findes under kommunens budgetforhandlinger til efteråret. Og synes du, det lyder som det hvide ud ad øjnene, så tænk på, at alternativet er en ny bro, der af rådgiver estimeres til at koste omkring 1,3 milliard kroner.

 

Seneste artikler

 

Fik du læst?

Tivoli er åben…

FORÅR: Iklædt påskegult åbnede Tivoli i dag portene til dette års sommersæson, der varer til 22. september. Forlystelseshaven lægger ud med at markere Påske i

Læs mere »