Debatindlæg: Turisme i Dragør

Vi har modtaget: Søren Hvalsø er kommet med et oplæg til en debat om hvilken form for turisme, vi ønsker her i Dragør. Tak for det, Søren!

Foto: DragørNyheder.dk

Indlæg af Ole Storgaard, Dragør

Jeg er enig med Søren i hans holdning til den turisme vi har i dag, og den turisme vi får i morgen, hvor busselskaber har Dragør som et midlertidigt stop på vejen rundt i København. Og hvad den trafik bidrager til i Dragørs restaurations- og forretningsliv.

For 17 år siden udarbejdede jeg en udviklingsplan for Dragør havn. Planen var et modspil mod Dragør kommunes planer om at bygge boliger på havnen. Godt hjulpet af Eliana Gormsens indsamling af 6.300 protester mod opførelse af boliger på havnen, blev dette forhindret!

Tænketanken blev oprettet med mit projekt som grundlag for et forslag til havnens udvikling. En væsentlig del af Tænketankens projekt er en omlægning af molerne og dermed en ændring af beseglingsforholdende. Omlægning af molerne vil blandt andet åbne mulighed for etablering af flere end 200 havnepladser + kajplads for galeaser og skonnerter.  Dragør havn ville blive en havn, der ville indgå i mange tursejleres bevidsthed.

Og hvor ved jeg nu det fra? Jeg har med min familie sejlet Danmark rundt i 50 år!

Flere end 1.000 tyske sejlere gæster hvert år skærgården i Bohus Län. De skal på et tidspunkt hjem til Germanien. Selvfølgelig kan de fouragere i skærgården – men det er ikke overdådigt. På deres hjemtur ligger Anholt. Her er en købmand på havnen der handler med plastiklegetøj og andet besynderligt ragelse! Inde midt på øen ligger Brugsen, men der er 3 kilometer derind! Der er osse 3 kilometer tilbage til båden! Til fods med en bærepose i hver hånd!

Næste stop er Helsingør. Her er osse 3 kilometer ind til torvet! Og tilbage igen til båden!

Hjem skal han, vores ven tyskeren. Kommer han fra Flensborg og Slesvig, sejler han en smuk tur ned gennem Lillebælt. Kommer han fra Kiel, sejler han ned gennem Storebælt. Kommer han fra Lybæk og fra havnene østover til Stettin, sejler han ned gennem Øresund og anduver Dragør havn for at gøre sine indkøb – familien skal jo ikke sulte resten af ferien! Han kunne egentlig godt sejle videre til Vordingborg, men det ligger ikke lige på kursen, og i Vordingborg er der osse 3 kilometer fra havnen og op til forretningsgaden.

Dragør havn ligger lige på hjemvejen, og her kan man handle på Kongevejen, der ligger lige ned til havnen. Fra Dragør havn er der en dagssejlads til de Nordtyske havne, så det passer fint med at lægge sig ind i Dragør som et sidste ophold i Danmark.

Sådan en sejler er ikke bare en turist – han er en hel familie med far, mor og børn og har mindst én overnatning i havnen. Blæser det op til kuling, ligger han i nødhavn, og bli’r med sin familie i flere dage.

Selvfølgelig køber han ind så han ikke kommer sulten hjem, og selvfølgelig skal hele familien ha´ en stegt rødspætte på en af havnens restauranter. I gamle dage kunne man få ’Dragør Ål’ på Strandhotellet, men den kok er der ikke mere!

Jeg tror at vor nye havnefoged ville være lykkelig, hvis han havde 200 flere pladser i havnen!  Disse gæstesejlere ville være turister, som Dragør kan tage imod og byde velkommen! De vil direkte være med til at øge omsætningen i vor lille by.

Så er der nogen der vil sige: ”Ja, det er godt nok, sejlerne er her kun i sommermånederne – hva´ mæ´ resten af året?”  Det vil jeg overlade til andre at causere om!

Ole Storgaard, Dragør

Læs også: Turisme i Dragør – indlæg af Søren Hvalsø

Læs også: Tak til Søren Hvalsø – indlæg af Leif Johnson

Tilbage til forside