Byggesagsbehandling II: Nu skal de nationale mål i hus

Godt nyt til dig, der skal bygge – både privat og erhverv. Dragør har længe været landets langsomste kommune til at behandle ansøgninger om byggetilladelse. Nu går kommunen målrettet efter at bringe ventetiden ned på de nationale mål.

Af Pia Melander Guilbert

Dragør Revy 2019

En tillægsbevilling på 125.000 kroner skal ifølge referatet fra seneste møde i By- Erhvervs- og Planudvalget hjælpe kommunen til at afvikle det nuværende efterslæb på behandling af byggesager. Pengene skal bruges på at hente hjælp ude fra.

Fremover vil man i øvrigt afsætte 100.000 kroner i driftsbudgettet til ekstern assistance, når man ikke selv kan overholde de nationale servicemål, som for simple konstruktioner og enfamilieshuse ligger på 40 dage, mens erhvervs- og etagebyggerier ligger på mellem 50 til 60 dage.

Misvisende statistik

Ifølge en undersøgelse foretaget af Dansk Byggeri har ventetiden på byggetilladelser i Dragør været helt oppe på 141 dage, mens landsgennemsnittet ligger på 46 dage.

Læs også: Dragør er Danmarksmester i langsom byggesagsbehandling

I en pressemeddelelse udsendt af kommunen, forklares den kedelige statistik blandt andet med flere erhvervsbyggerier end normalt, udskiftning af kommunens to byggesagsbehandlere samt et nyt bygningsreglement. Samtidig er en række ældre byggesager aldrig blevet afsluttet i systemet, selvom de i praksis er lukket. Formand for By-, Erhvervs- og Planudvalget, Allan Holst forklarer til DragørNyheder:

– Vi har koncentreret os om at få sendt byggetilladelsen ud over bordkanten, altså ud til borgeren. Derefter er vi gået videre til næste sag i stedet for at få lukket sagen i systemet. De mange åbne sager har været med til at give en misvisende statistik. Derfor vil vi nu være mere opmærksomme på at få lukket hver enkelt sag.

Anbefalet niveau til efteråret

Dragør Kommune har i øjeblikket 32 igangværende byggesager, og for to tredjedele af dem forventes de nationale servicemål overholdt.

Hvornår kan vi så regne med, at serviceniveauet følger de nationale servicemål?

– På sidste møde ønskede vi, at puklen blev afviklet inden udgangen af året. Allerede nu har vi en fået en masse sager af vejen, og med en tillægsbevilling får vi mulighed for måske allerede i efteråret at være nede på det anbefalede niveau, svarer Allan Holst.

Digitalisering af arkiv

For at nedbringe den tid, der går med at finde oplysninger frem i forbindelse med nye og tidligere byggesager, er kommunen desuden ved at digitalisere byggesagsarkivet, et arbejde der forventes at være færdigt i slutningen af året. Tanken med det er, at borgere og erhverv såvel som byggesagsbehandlere hurtigere og nemmere kan få adgang til de relevante informationer.   Kommunen opfordrer dog stadig til, at du henvender dig i god tid, hvis du går med tanker om at bygge. Søger du eksempelvis om dispensation, vil sagsbehandlingen automatisk blive længere, fordi ansøgningen skal i nabohøring.

Du kan også læse kommunens seneste pressemeddelelse her: Status forår 2019