Flere rekorder i Københavns Lufthavn og roser til sikkerhedskontrollen

Københavns Lufthavn rundede flere milepæle i 2018. Antallet af passagerer satte rekord med 30,3 millioner og der blev talt 49 dage med flere end 100.000 rejsende. På trods af travlheden har den gennemsnitlige ventetid i sikkerhedskontrollen været 3:56 minutter, skriver Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse.

“Det er ganske enkelt kanonflot af medarbejderne, at det er lykkedes at forbedre processerne i sikkerhedskontrollen og samtidig få ekstra luft til at give den gode kundeoplevelse til passagererne”, siger Johnnie Müller, sikkerhedschef i Københavns Lufthavn. Foto: cph.dk

Med 30.298.531 rejsende var der særdeles travlt i Københavns Lufthavn i 2018. Samlet var der 1,1 million flere rejsende end året før. Travlheden betød, at antallet af dage med flere end 100.000 rejsende voksede fra 18 til hele 49.

Fik du læst: Flyturismen boomer: Vild rekord for Københavns Lufthavn

“Vi har udbygget lufthavnen yderligere, så passagerne fortsat kan få en god oplevelse også på de allerstørste rejsedage med op mod 110.000 rejsende. Blandt andet er sikkerhedskontrollen udvidet til dobbelt størrelse, mens medarbejderne samtidig har optimeret måden der arbejdes og planlægges på,” fortæller Sikkerhedschef Johnnie Müller.

Johnnie Müller, Sikkerhedschef i Københavns Lufthavn. Foto: cph.dk

Samlet har den gennemsnitlige ventetid i sikkerhedskontrollen gennem hele året været 3:56 minutter. På årets mest travle dag 25. juni med 109.399 passagerer sneg den gennemsnitlige ventetid sig op på 6:06 minutter.

På de to næste dage på listen over årets mest travle var den gennemsnitlige ventetid i sikkerhedskontrollen 2:33 og 4:04 minutter.

“For et par år siden var vi noget udfordret på de største rejsedage og det fik vi en del berettiget kritik for. Vi har både lyttet og handlet, så de korte ventetider i 2018 er et stærkt resultat både for de rejsende og for flyselskaberne”, siger Johnnie Müller.

Medarbejderne i sikkerhedskontrollen har taget et stort ansvar med selv at planlægge deres arbejdsdag på en måde der har givet stort fleksibilitet og en meget stabil drift.

“Det er ganske enkelt kanonflot af medarbejderne, at det er lykkedes at forbedre processerne i sikkerhedskontrollen og samtidig få ekstra luft til at give den gode kundeoplevelse til passagererne. Dertil kommer, at vi med den ekstra plads har fået mere lys og luft til gavn for både rejsende og ansatte,” fortæller Johnnie Müller.

Kilde: cph.dk
 

Seneste artikler

 

Fik du læst?

Tivoli er åben…

FORÅR: Iklædt påskegult åbnede Tivoli i dag portene til dette års sommersæson, der varer til 22. september. Forlystelseshaven lægger ud med at markere Påske i

Læs mere »