DM i skoleudvikling – præmie til Dragør


For tredje år i træk er der afholdt DM i Skoleudvikling. Dragør Kommune deltog for første gang og fik en flot 5.-plads med ”Skoledage som eleverne ikke glemmer – verdenshistorie i et lokalhistorisk perspektiv”. Med placeringen følger en pengepræmie på 5.000 kroner.

Fra venstre: Flemming Hartmann, skoleleder, Nordstrandskolen, Karina Møller, skole- og kulturchef, Claus Dyremose, skoleleder Dragør Skole, Asger Villemoes, skoleleder, St. Magleby Skole og Christoffer Søe, ungdomsskoleleder. Pressefoto

Historieløbet

I Dragør er det bedre kendt som ”Historieløbet”, som netop har været gennemført for og med cirka 550 elever fra 7., 8. og 9.-klasse under overskriften: Russerne kommer!

”Historieløbet, eller Skoledage som eleverne ikke glemmer, er et bud på folkeskolereformens ’den åbne skole’ og er et berigende samarbejde imellem blandt andet kommunens skoler og ungdomsskole om levende historieformidling”, udtaler skolechef Karina Møller, Dragør Kommune.

Leder af Ungdomsskolen Christoffer Søe uddyber: ”Vi er gode til at samarbejde i Dragør og til at tænke ud af boksen. Og jeg er da pavestolt over, at andre også kan se det exceptionelle og kan blive inspirereret og måske lære noget af os.”

”Styrken er at tage udgangspunkt i den lokale historie for det område, som skolen nu en gang er en del af. Det gør formidlingen nærværende og relevant og giver eleverne en bevidsthed om at være en del af en større sammenhæng,” siger Claus Dyremose, skoleleder på Dragør Skole og fortsætter:

”Gennem historieløbet får eleverne erfaringer på egen krop, som de kan koble deres videre læring til. Det er både sjovt og meget udbytterigt.”

Konkurrence for alle landets skoler

DM i skoleudvikling er en konkurrence for alle folkeskoler i Danmark. Det er landsorganisationen Skole og Forældre og Danske Skoleelever, som afholder konkurrencen om at være bedst til at udvikle den danske folkeskole. Ideen er at præmiere skoler, som har arbejdet nytænkende med et eller flere elementer i folkeskolereformen eller på anden måde med at udvikle folkeskolen.

Generelt skal konkurrencen være med til at få de udviklingsprojekter, som foregår på landets skoler, i centrum. For det første for at andre skoler kan lade sig inspirere og for det andet for at hylde de indsatser, som medarbejdere, skoler og kommuner sætter i gang.

Tillykke!

Der var også en stolt formand for Skoleudvalget, som fik udløst spændingen sent fredag aften, den 23. november 2018.

”På Skoleudvalgets vegne er det med meget stor glæde, at jeg har modtaget den flotte nyhed. Jeg vil gerne ønske alle gode kræfter stort tillykke,” siger skoleudvalgsformand Lisbeth Dam Larsen og fortsætter:

”Det er helt unikt, at vi i Dragør på den måde har udviklet en anderledes og lærerig historieundervisning, som i den grad involverer mange parter – ungdomsskole, folkeskoler, bibliotek, museum, lokalarkiv og frivillige borgere. Så også en stor tak til vores engagerede og dygtige medarbejdere og frivillige.” ”Alt sammen til gavn og glæde for eleverne på vores skoler,” slutter hun.

Fakta om DM i skoleudvikling

Landsorganisationen Skole og Forældre og Danske Skoleelever driver DM i skoleudvikling i fællesskab.

DM i skoleudvikling støttes af Undervisningsministeriet, og i juryen sidder Danmarks Lærerforening, BUPL, Skolelederforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen, Undervisningsministeriets Læringskonsulenter, Danske Skoleelever og Skole og Forældre.

Skolerne får – ud over opmærksomhed og omtale ved at deltage i DM i skoleudvikling – en kontant præmiepulje på 100.000 kroner, hvoraf 50.000 går til førstepladsen.
I år deltog 41 skoler i DM for skoleudvikling.

Tilbage til forside