Ny virkelighed – lægen rykker ind i hjemmet

Regionerne er klar til massiv digital satsning, som skal gøre sundhedsvæsnet tilgængeligt 24/7. Hver tredje kontakt med lægen skal være digital.

Borgere og patienter skal i fremtiden kunne vælge at møde lægen digitalt i de tilfælde, hvor fysisk kontakt mellem læge og patient ikke er nødvendig. Det betyder blandt andet, at man kan undgå transport til og fra lægen og ventetid i et venteværelse. Visionen er, at cirka hvert tredje besøg hos den alment praktiserende læge og på et hospitals-ambulatorium bliver digitalt, skriver Danske Regioner i en pressemeddelelse.

“Vi vil bruge de digitale muligheder til at sætte patienten i centrum, til at give patienten magten over egne forløb, sådan at det er borgernes tid og muligheder, der styrer systemet. Ikke omvendt.”


Stephanie Lose,

Formand for Danske Regioner
København H S in article

Det er et af forslagene i et nyt udspil fra Danske Regioner, ”Trygt, nemt og nært”.

– Vi synes faktisk, at det skal være lige så nemt at være patient eller pårørende i sundhedsvæsnet, som det er at være kunde i netbank eller mobilbank. Vi vil bruge de digitale muligheder til at sætte patienten i centrum, til at give patienten magten over egne forløb, sådan at det er borgernes tid og muligheder, der styrer systemet. Ikke omvendt, siger Stephanie Lose, formand for Danske Regioner.

ÉN DIGITAL INDGANG

En af måderne at nå mere digital tilgængelighed er, at regionerne vil skabe én digital indgang til sundhedsvæsnet; app’en ”Min Sundhed”. I denne app kan du nemt og hurtigt få adgang til lægen digitalt, få et overblik og større kontrol over egne aftaler med sundhedsvæsenet samt få viden om egen sundhed og sygdom. Regionerne vil derudover gennemføre kampagnen ”Det ku´ være digitalt”, hvor borgerne kan melde, hvis de oplever en konsultation eller anden kontakt, som ligeså godt kunne have været gennemført online.

– Det, vi foreslår her, er et paradigmeskifte. Det er ikke bare en ny app eller en ny hjemmeside. Vi tager de første skridt ind i en ny virkelighed, hvor sundhedsvæsenet er til rådighed digitalt for borgeren alle døgnets timer. Og hvor det er slut med at sidde i lægens venteværelse og spilde tiden. Lægen og sygehuset rykker ind i borgernes eget hjem, hvis konsultationen ligeså let kan klares online. Nemmere og mere nært kan det ikke blive, siger Ulla Astman, næstformand i Danske Regioner.

Den øgede digitale tilgængelighed vil også være en gevinst for de pårørende og dermed være med til at sikre, at patienten ikke står alene i en vanskelig situation. Såfremt patienten giver lov, kan de pårørende via app’en gives mulighed for overblik over patientens aftaler, ligesom den pårørende også kan få mulighed for at deltage via video i patientens konsultationer med sundhedsvæsnet. Det skaber et trygt, nemt og nært sundhedsvæsenet.

Første version af ”Min Sundhed” skal være klar i løbet af 2019.

Kilde: Danske Regioner

Tilbage til forside

Dragør Ejendomsservice