Et meget berømt fly gengivet på facade i Dragør


Mange husker beretningen om, hvordan danske og norske kz-fanger i foråret 1945 blev hentet hjem fra Tyskland med ”De hvide Busser”.

Aktionen var startet på dansk side, men blev yderligere forstærket, da den vicepræsident i Svens Røde Kors, greve Folke Bernadotte havde forhandlet og åbnet for yderligere aftaler med Rigsfører Heinrich Himmler.

OY-DIZ

Zone-Redningskorpset nyeste fly bygget i sommeren 1944 OY-DIZ af typen KZ IV fløj i alt seks gange for Folke Bernadotte (1895-1948), når han skulle forhandle med tyske myndigheder eller koordinere indsatsen med busserne.

OY-DIZ fotograferet af Thorbjørn Brunander Sund i august 2008. I 2006 kunne man se flyet på et dansk frimærke. Zone-Redningskorpset fik i 1949 leveret et søsterfly. Begge fly er bevaret.

Flyvningerne foregik mellem København og den tyskanlagte flyveplads i Skrydstrup i Sønderjylland. Bernadotte måtte af sikkerhedsmæssige grunde fortsætte videre til/fra Tyskland med bil.

Efter befrielsen blev flyet benyttet flere gange til at hente fanger. Nu kunne man flyve ind over Tyskland.

I 1949 fik OY-DIZ navnet ”Folke Bernadotte” til minde om den afdøde svenske greve.

Efter sammenslutningen af redningskorpsene Falck og -Zonen i 1963 blev flyet solgt.

Dragør

Flyet var kendt, da Zone-Redningskorpset ofte havde gengivet det på mærker og brochurer. Legetøjsfirmaet Tekno fremstillede det som model.

 I årene 1964-1979 anvendte firmaet ”Aero Kort A/S” i Store Magleby det i forbindelse med luftfotooptagelser. Firmaets direktør Ditlev Valbjørn, der var flyttet til Dragør, havde sine fly i hangarer i Lufthavn Syd.

Direktør Ditlev F. Valbjørn (1913-2005). Boede privat i Dragør og havde firma i Store Magleby.

Flyet, der var fremstillet af firmaet Skandinavisk Aero Industri, bedre kendt som ”Kramme og Zeuthen”, kunne lande på 70 m og det havde en aktionsradius på 900 km.

Efter et havari i 1979 nord for Aarhus forærede direktør Valbjørn flyet til Danmarks Flymuseum i Stauning.

Her gennemgik det over en årrække en større restaurering. Endelig i 1992 var flyet genopbygget og godkendt igen til flyvning.

I dag er flyet en af hovedattraktionerne på Danmarks Flymuseum og ofte ses flyet i luften ved forskellige stævner eller markering af historiske begivenheder.

Hollænderhallen

I forbindelse med renovering Hollænderhallen, en oprindelig tysk reparationshangar, besluttede Kommunalbestyrelsen, at sydfacaden skulle udsmykkes med et flymotiv. Det markeres fredag, den 22. juni 2018.

Maj 1945. ”Werft Magleby” umiddelbart efter befrielsen. Det er en tysk natjager JU88G, der er efterladt på forpladsen. Foto: Poul Petersen.

Da det skulle have relation til Dragør og 1944, hvor hangaren blev opført, faldt valget naturligt på ”Fredsflyet” OY-DIZ.

Forslag 1. januar 2017 fra Dines Bogø til udsmykning af sydfacaden. Idéen med, at det skulle være et ”Fredsfly” med relation til Dragør, blev godkendt.
Tilbage til forside

Home inarticle